Vänder det nu då?!

De senast två månaderna har min kropp och jag inte mått så bra 😒


Nu kunde jag inte vänta mer och hoppas på att medicinerna skulle börja göra jobbet igen. Jag ringde reumatologen och fick en jourtid idag. 


Reumatologen som jag aldrig tidigare träffat undersökte lederna i händerna noga. Fyra fingrar (två på varje hand) var lite inflammerade. Men han sa att det var inte nån superintensiv inflammation. Kollade axlar, knän och höfter... lederna kändes bra. 


Så var det dags för fötterna 🙄

Jag ryckte till när han klämde (kände lite lätt förmodligen 🙃) på lederna vid trampdynorna. "Här har du ont" sa han... det var ingen fråga. Och det är inte konstigt du går rätt på benet här 🥺 Aha, tänkte jag... det förklarar ju ett och annat. 


Vi tog prover för att se om inflammationen var aktiv eller ej. 

Vi kör inte kortison igen, det försvagar skelettet. 

Vi provar en annan typ av värktabletter för dig, som kanske är bättre. 


Första frågan som poppar upp hos mig då är - Hur fan kan jag ha en rörelseförlamande värk utan att ha inflammerade leder?! 


Din biologiska medicin tar bort inflammationen och hjälper på reumatismen. Men för psoriasis artrit som jag också har så funkar inte det på samma sätt. PsA är som små mikroinflammationer som sitter i senfästena och runt lederna. De kan ej behandlas på samma vis. 


Så lärde jag mig en till ny sak idag. Att efter daglig värk i flera år så kan kroppen bli lite felprogrammerad. Lederna skickar ständiga signaler till hjärnan att här gör det ont, rör dig inte. Detta fast inget är fel 😒 Man har ju värk då "på riktigt" men det kommer inte från en aktiv inflammation. 


Så nu, en ny mix av värktabletter (där jag ska köra maxdos 1 vecka och sedan justerar ner till en bra nivå) som komplement till min biologiska medicin som dämpar mitt aktiva immunförsvar. 


Samtidigt som jag vänta på en tid för att göra ett ultraljud på mina leder samt fixa ilägg till mina skor så jag ska slippa gå rakt på skelettet under trampdynorna ☺️


Hoppas detta är ett steg framåt ❤️


(null)



Kommentera här: