Andas

Det finns få saker som ger sån stress och ångest hos mig som att ha andningssvårigheter. Att inte få tillräckligt med syre. Utan syre är det ju slut ...  


Sedan min dunderförkylning i början av året har jag åter upplevt andningssvårigheter. Det var främst i samband med hosta (under förkylningen och kort efter) och vid ansträngning. Ganska hanterbart och lättförståeligt. Tänkte att bara förkylningen går över och jag fått tränat upp mig igen, så ska väl allt vara som vanligt. Den blev långdragen och seg. 


Men nej, det gick inte bara över. Det har hängt kvar. Och faktum är att det ökar i intensitet. Så inte bara vid hosta och träning alltså, utan även vid promenad med tex hund. Till läget som rått den senaste månaden... även vid vila och nattsömn. 


Igår fick jag efter att jag stått på mig lite en akuttid och en till astmamedicin. Så nu har jag kortison igen + "vanlig" luftrörsvidgande medicin. Läkare (som för övrigt var i min dotters ålder ☺️) sa att den senaste månadens ökning kan ha berott på att jag slutat med kortison i tablett form för min RA 😳


Den senaste tiden har varit jättejobbig. Först och främst är det jobbigt att inte få luft, men det är nästan jobbigare mentalt. Detta också! Så mycket som sitter i huvudet och i hjärtat alltså. Och det blev ju inte lättare när en på Capio vårdcentral säger... om du äter värktabletter, låt bli det för de förvärrar. Va?! De är ju basen i min dagliga medicinering. Ska jag behöva välja? Värk eller andnöd?! 


Att ha värk kan jag kontrollera numera. Jag vet vad som gäller. Astmabesvär har jag inte haft på dryga 15 år. När första medicinen inte hjälpte så fick jag världens ångest. "Fan, inte detta nu med".... och vad gör jag om jag får COVID-19 på toppen av detta? Dör jag? 


Nu har jag två mediciner och en läkarkontakt, det känns som en bra början. I natt hade jag inte de andningssvårigheterna som jag haft på det senaste. Först blir jag arg och ledsen (TRöTT) för att all skit drabbar mig, när jag samlat mig är jag tacksam. Tacksam att det finns läkare, tacksam att det finns mediciner och tacksam för att det är jag och inte nån av dem som jag håller mest kär ❤️


Jag ska nog reda ut detta också 


Kram 🤗 


(null)


Kommentera här: