Det känns gött ändå

(null)

Att en reumatiker har värk i lederna som är inflammerade (särskilt om det syns i form av tex svullnad) är ganska lätt att förstå och greppa. 


En sak som inte är så lätt att förstå för en reumatiker och än mindre för en utomstående är tröttheten. Den medicinska termen är fatigue. Det är mer än trötthet, det är mer av en utmattning. Att "bara gå och lägga sig" och senare är allt bra, räcker inte. 


Jag märker det tydligt i att jag periodvis har mycket lite energi att göra något alls. Men jag märker det även på ett annat sätt, ett sätt som skrämmer mig lite. Jag märker av det som att jag blir slö i tanken. Jag glömmer saker och jag känner mig inte helt påkopplad. 


Jag behöver mycket vila. Mycket lugn och ro för att orka med de vardagliga sysslorna. Känns som jag behöver orimligt mycket vila 😔 Men, vila är ju skönt kan man tänka då... men det är ju inte kul att sova bort tiden heller🙄


Nu har jag tagit kortison i 1,5 vecka. Innan jag började med dem, var jag sämre än jag varit på mycket länge. 


Jag vågar nästan inte tänka på det (än mindre säga det), att jag mår bättre. Jag har orkat städa, gå ut med hunden, jag har tvättat, pysslat och jag har till och med lagat mat 😇😂


Vi får se hur det utvecklar sig ju mer jag sänker dosen på kortisonet nu. 


Men nu ska jag tänka på det! 😁

Just nu är det lite bättre och det ska jag ta vara på. Jag ska också se till denna gången att jag försöker hålla på mitt lugn och min vila 🙏🏼 Gäller att inte förivra sig, bara för det känns bättre 😇


Kommentera här: