Fatigue

Fatigue är den medicinska termen för trötthet vid sjukdom. I dessa Corona tider har jag fått chansen att reflektera lite djupare kring denna trötthet som jag drabbas av och hur den påverkar mig. 

Känner mig ofta trött. Jag känner då även lite "frånkopplad" liksom. Mindre skärpt. Glömmer saker, är ofokuserad och orkar inte ta in saker. Tänker långsamt helt enkelt 😕

I dessa Corona tider har jag mixat arbetstid hemma med nån eller ett par dagar på jobbet. Innan mars månad 2020 så var jag ju ca 50 timmar i veckan på kontoret + tiden som jag ägnar åt åkandet mellan jobb och hem. 

En reflektion från veckan som gick. Efter 2 dagar med späckat schema på kontoret är jag helt trög och trött igen 😟 Jobbar hemifrån på Fredagen för att sedan ta helg. Inte förrän Söndag eftermiddag igen känner jag att jag har energi nog att "fixa lite" med mig själv eller mitt hem. 

Nu förstår jag varför folk sjukskriver sig av "utmattning" 😏 Nu förstår jag skillnaden på att köra på i 110 och vad man då får ge avkall på om man inte är helt frisk vs. om man jobbar på men också säkerställer vilan. Eller varför en del behöver jobba mindre än heltid. 

För... vilken livskvalitet blir det om du bara jobbar och inte orkar något annat? Eller vad blir det för livskvalitet om du bara är sjukskriven och inte jobbar? Här gäller det att hitta en balans mellan arbete och vila. Om jag ska se något gott med rådande pandemi så är det nog att jag fått tänka till här! Jag har ju förmånen att kunna jobba hemifrån. När jag jobbar hemifrån så kan jag lägga upp svullna fötter i soffan under ett möte, jag kan vila 20 minuter mitt på dagen eller ta en promenad, beroende på vad jag behöver just den dagen. 


Det tar jag med mig 🙏🏼❤️

För det känns inte rimligt att 2 dagars jobb kräver 3 dagars vila. 


(null)




Kommentera här: